2014. március 12., szerda

Összeadás 20-as számkörben

Bevallom, én is belehalnék, ha minden nap ugyan azokat az "ostoba összeadásokat" kellene gyakorolnom papíron, ugyan úgy. Ezért aztán az alábbi játékot találtuk ki.



Egy átlátszó dobozba beletettem 3 db kockát. A doboz lehetett volna sima műanyag ételhordó is, de nekem ez volt itthon. A kocka is lehetett volna sima dobókocka, de én számosat szerettem volna, és nem pöttyöset.
Készítettem egy táblázatot, amelyre felírtam a számokat 1-18-ig. (A többi nem fért rá a papírra). Meg kellett rázni a dobozt, összeadni a számokat, és beírni a megfelelő oszlopba.

Aztán különféle szabályokat állítottunk fel:

  • A számokat piros, zöld, sárga sorrendben add össze: pl. piros: 3, zöld: 5, sárga: 4.
    Ez hangosan kimondva: három meg öt az nyolc meg négy az tizenkettő. Megkeresni a 12 oszlopát, és a számok beírásakor elismételni a fenti mondatot, közben írni a számokat. Ez kb. olyan nehéz, mint értelmezni egy szöveges feladatot.
  • Karikázd be azonos színnel, ha az összeg ugyan abból a három számból jött ki, de más sorrendben voltak a számok. Csak párokat lehetett bekarikázni, így amikor a 15 a 4, 5, 6 összegéből jött ki, de háromféle sorrendben, akkor ezeket páronként karikáztuk be más-más színnel.
  • Színezd rózsaszínre, ha egy szám összege ugyan abból a három számból, és ugyan abban a sorrendben jött ki. Ez a lehetőség már magában is vicces volt, főleg úgy, hogy én a 8-at kétszer egymás után ugyan úgy dobtam ki a színeket tekintve.
  • Az 1, 2, 3, 5, 16, 17, 18 számokat egyszer sem dobtuk ki a játék során. Megbeszéltük, hogy hogyan jöhettek volna ki ezek a számok.
  • Azokat a számokat, amelyek nem jöttek ki megpróbáltuk előcsalogatni. Két kockával dobtam, és megkérdeztem, milyen számnak kellene lenni a harmadik kockán, ha az összeg pl. 17. Volt, amikor az jött ki, hogy 10-nek. :)
Hosszú ideig játszottunk így anélkül, hogy egyszer is elhangzott volna az "ostoba összeadások" kifejezés, sőt, már készítenem kell az újabb táblázatot, mert Apának meg kell mutatni ezt a szuper játékot, hogy ő vajon "észreveszi-e majd az összefüggéseket"! (Ahogy Apát ismerem, direkt nem fogja észrevenni, és muszáj lesz Cinciegérnek elmagyaráznia azokat) :)))

Jó szórakozást kívánok!
Gabriella


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése